Det finns ett förvånansvärt stort antal delar på en kajak … för ett så enkelt fartyg. Att veta vilka delar som finns på din kajak kommer att hjälpa dig att bli mer kunnig om sporten och bättre kunna kommunicera med andra kajakentusiaster.
Vilka är de grundläggande delarna av en kajak?
Det finns 7 huvudkomponenter i en kajak: fören, aktern, kajakdäcket, kajakskrovet, sittbrunnen, fotstöden och kajaksätet. Att känna till de rätta namnen och placeringen av delar på din kajak hjälper dig att interagera med andra kajakpaddlare och kommunicera med kajakbutiker om reparationer, underhåll och inköpsbeslut.
Resten av den här artikeln kommer att vara en djupgående titt på varje del av en kajak, vad den gör, möjliga sätt den kan skadas på och hur man väljer en kajak som passar dina behov. Att känna till var och en av dessa delar är avgörande för att ha en god förståelse för din kajak.
Nedan hittar du en kort beskrivning av varje del av en kajak.
- Fören – Framsidan på en kajak
- Akter – Baksidan av en kajak
- Kajakdäck – Övre halvan av en kajak
- Kajakskrov – Den nedre halvan av en kajak som ligger i vattnet
- Cockpit – Öppningen där du sitter i/på en kajak
- Fotstöd – Inuti skrovet där ditt fotstöd finns
- Kajaksäte – Bänken du sitter på medan du paddlar kajak
Flera andra mindre delar av en kajak, inkluderar handtag, skott, roder och däcksluckor.
Vi kommer att täcka dessa nedan också. Det är viktigt att känna till dessa termer eftersom de gör det möjligt för dig att utvärdera potentiella kajaker bättre, bedöma skillnaden mellan de olika typerna som finns och välja den bästa som passar dina behov.
1. Fören
Först ut på listan är fören på din kajak. Mycket enkelt, fören är den främre delen av kajaken. När du är ute på vattnet är riktningen på din båge din färdriktning. Du kan vanligtvis skilja fören från aktern snabbt eftersom det vanligtvis kommer till en mer punkt.
Oavsett om det är ett stort kryssningsfartyg eller en kajak du åker i, kommer fören alltid att hänvisa till framsidan av båten.
Olika typer av kajaker har olika fördesign och var och en tjänar ett specifikt syfte. När du väljer vilken kajak du ska köpa för antingen whitewater eller touring, vill du förstå skillnaderna mellan förarna.
White water kajaker är designade för att åka ovanpå grovt vatten, inte för långa turer på öppet vatten. De har vanligtvisanpassade förar för enklare manövrerbarhet och kontroll.
Längre turkajaker kommer istället att ha en mycket längre och smalare båge för att hjälpa dem att skära eller plöja genom vattnet mer effektivt.
2. Aktern
Om fören är framsidan av kajaken måste baksidan ha ett namn.
Vad kallas den bakre delen av en kajak? Den bakre delen av en kajak kallas aktern. Den bakre delen av varje fartyg kallas aktern. Från en liten enmanskajak till ett stort fraktfartyg eller slagskepp, baksidan är aktern.
Aktern kommer vanligtvis att vara avsmalnande till en punkt som liknar fören, men den kan vara kortare än fören. Liksom fören kan aktern ha ett skott inuti sig för att tillåta dig att förvara ännu mer utrustning och utrustning säkert.
Olika typer av kajaker har olika aktrar, med bakvattenskajaker som har en kortare, hårdare akter och tur- eller havskajaker som har en mer förlängd akter för stabilitet.
Så fören och aktern är fram och bak, vad heter höger och vänster?
Vad heter vänster sida av en kajak? Den vänstra sidan av en kajak kallas babords sida. Du kan komma ihåg detta faktum, i motsats till höger sida som kallas styrbord, genom att inse att orden ”vänster” och ”babord” båda har fyra bokstäver.
Rodret
I aktern på din kajak kanske du hittar ett roder. Dessa enheter är något annorlunda till sin natur, och du kanske tycker att du föredrar den ena framför den andra.
Ett roder förvaras på ovansidan av din kajak och tappas i vattnet. Det styrs av fotpedaler som gör att du kan styra det. Det ökar din stabilitet och hjälper dig att navigera, särskilt under tuffa förhållanden.
3. Kajakdäck
Däcket på din kajak är den översta delen som sitter utanför vattnet. Detta kan vara den del du sitter på om du har en sit-on-top kontra en sitt-inside kajak . Det finns många underkomponenter i kajakdäcket, som vi kommer att diskutera vidare nedan.
Din kajaks däck kan vara försedd med bungees, som gör att du kan säkra utrustning som du inte har något emot att bli blöt. Dessa kan vara på fören, aktern eller båda.
Du kan fästa saker som en kylare, en extra paddel eller en vattenflaska. Extra bungee band kommer vanligtvis i antingen 4 mm eller 5 mm tjocklek. Bungees ger dig lite mer säkerhet om du fäster något skrymmande eller tungt. Hur som helst, se till att bungeesna du köper, om du byter ut ett set, är klassade för marin användning.Handtagen på din kajak gör att du lättare kan bära din kajak.
En kajak har vanligtvis ett handtag på kajakens för och akter. Det finns två grundläggande typer av kajakhandtag och de är båda gjorda för att bära kajaken: Handtag som är integrerade eller gjutna i kajakens däck. Handtag fästa på kajaken med ett snöre/rep
När du köper en kajak, kontrollera att handtagen är säkrade till kajaken med lite kvalitetshårdvara. Du vill inte att handtagen ska hoppa ut medan du bär den, vilket gör att du tappar och bucklar skrovet.
4. Kajakskrov
Vad kallar man botten på en kajak? Den nedre halvan av din kajak kallas skrovet. Skrovet är den del av kajaken som sitter under vattnet. Det finns två typer av kajakskrov – deplacement- och planande skrov.
Det finns många olika typer av kajaker, men två huvudtyper av kajakskrov.
Deplacementskrov har en rundad form och trycker eller plöjer genom vattnet. De flesta fritidskajaker har deplacementskrov
Kajaker med planande skrov har vinklade sidor med plan botten. Planande skrovkajaker är designade för högre hastigheter och de skummar ovanpå vattnet. De flesta kajaker har planande skrov.
Material
Det finns 4 huvudmaterial som de allra flesta kajaker är gjorda av. Dessa material är:
- Polyeten
- Glasfiber
- Uppblåsbar
- Termoform
De flesta nybörjare kommer så småningom att fråga, vilket är det bästa materialet för en kajak? Det bästa materialet för en fritidskajak är polyeten. Polyeten är hållbart, billigt och håller länge.
Skrovform
Det finns också fyra huvudtyper av kajakskrovsformer du hittar när du handlar kajaker. Precis som för de material som kajaker är gjorda av erbjuder vart och ett av dessa skrov olika för- och nackdelar och är bättre lämpade för olika typer av kajakpaddling. Som sådan kommer du att upptäcka att whitewater kajaker vanligtvis har olika skrovformer än touring kajaker. Dessa fyra former är:
- Ponton-stil
- V-format skrov
- Runt skrov
- Platt
Skrov i pontonstil
Skrov i pontonstil är bland de mest stabila skrovformerna som finns. Du kommer inte att nå höga hastigheter på dem eftersom det är så mycket kontakt med vattnet. Däremot har du minst chans att välta i dem.
V-formad skrov
Det v-formade skrovet är också känt för att ge fart, även om dess främsta anspråk på berömmelse är dess större förmåga att skära genom vattnet. Turkajaker som behöver spåra bra på platt vatten har ofta v-formade skrov för att hjälpa ryttaren att hålla dem raka utan att hela tiden behöva kurskorrigera.
Runda skrov
Runda skrov är byggda för fart. Dess rundade form ger mindre yta för vattenmotstånd. De ger också exceptionell manövrerbarhet, vilket gör dem till ett populärt val för kajaker.
Platt skrov
Slutligen har du platta skrov, så kallade för att deras skrov är, ja, platt på botten. Dessa erbjuder också exceptionell stabilitet, och i likhet med pontonstilen kommer du inte att slå några hastighetsrekord i dessa typer av kajaker. Många fiskekajaker har ett platt skrov så att du kan förbli stabil i lugna eller hackiga vattenförhållanden.
Vad heter sidorna på en kajak? Sidorna på en kajak kallas gunnels. Men tekniskt sett har rundade kajaker, till skillnad från kanoter, inte en lång sidokant som kallas gunnel. Så den mer exakta termen för kanten på kajakens sittbrunn. Och det kallas sargen.
5. Cockpit
Vad kallas det stora hålet i en kajak? Det stora hålet i en kajak där man sitter kallas sittbrunnen. Det finns två huvudsakliga cockpitdesigner som du bör vara medveten om – nyckelhålscockpit och ocean cockpit. Var och en erbjuder fördelar och nackdelar. Nyckelhålscockpits är lättare att ta sig in och ur, medan havscockpits håller vatten och vågor ute.
Nyckelhålscockpit
Denna cockpit kan hjälpa dig att stabilisera dig bättre. Det är också lättare att hitta en sittbrunnskjol för att täcka hålet, så att du inte får en massa vatten i skrovet.
Cockpitskydd
Även kallade spraykjolar, ett cockpitskydd är ett neoprenskydd som omsluter din kropp och hindrar vatten från att komma in i kajakskrovet. Den används i allmänhet bara i sit-in kajaker, inte sit-on-top varianter. Om du cyklar på grov sjö, vill du ha ett cockpitskydd för att hindra massor av vatten från att komma in. Det är mycket lättare att hitta en spraykjol som passar en cockpit eftersom de är mindre.
6. Fotstöd
Här är en fråga du kan ställa om du är ny på kajakpaddling.
Var placerar du fötterna i en kajak? Fotstöd är där du placerar dina fötter i en kajak. Fotstöd finns på de flesta moderna kajaker, men vissa kajaker har inte det. Kajaker med fotstöd har antingen justerbara fotstödspinnar eller flera fotstödsplatser ingjutna i skrovet. Vissa fotstöd styr också rodret.
Många kajaker kommer med fotstöd, men du kan fortfarande köpa eftermarknadsfotpinnar/fotstag för dem som inte gör det. Du måste montera dem själv, vilket kommer att kräva att du skruvar fast i din kajak, så om du inte är den mest självsäkra gör-det-själv-ägaren kanske du vill hitta en proffs som gör det.
Förutom att styra ett roder, ger fotstöden dig en annan sak att stödja dig mot när du är i en hård ström. Att glida runt i din kajak kommer inte att ge dig mycket kontroll. Men att ha sätt att stärka dig mot insidan av din kajak hjälper dig att återta kontrollen och hålla den spårande.
7. Kajaksäte
Kajaksätet är bänken du sitter på när du åker kajak. Du vill välja en bekväm sits så att din rumpa inte blir dom och din rygg förblir bekväm under långa paddelturer . Leta efter stolar med bra form för rumpan och bra ryggstöd.
Det bästa sättet att utvärdera komforten hos en kajaksäte är att helt enkelt sitta i den innan du köper den. Om du kan, hyr den typ av kajak du är intresserad av att köpa och paddla den ett tag för att testa sätets komfort och stöd.
En viktig punkt att tänka på när du väljer ett säte är storleken på din kajaks sittbrunn. Om du har en sittbar kajak vill du inte ha en sits som är för stor för att få plats i hålet. Om du har en åkkajak behöver du inte oroa dig lika mycket för att den ska passa. Men du vill se till att sätet passar i vilket utrymme du än har.
Vissa säten förankras inte i kajaken eller har bara ett par ankarpunkter. Det är något annat att tänka på, eftersom du vill se till att din sits är stadig och inte rör sig när du är ute på vattnet. En sits med en halkskyddsdyna under kan vara lätt att installera, men den kanske inte heller är helt halkfri.
Vilken typ av säte du väljer beror mycket på din kroppstyp, din kajaktyp och var du tänker åka. Om du ska fiska upp ur din kajak, få en rygg mot sätet för att göra din resa bekvämare. Om du är på väg ut i forsar kan en minimalistisk sits hjälpa till att undvika att bli för belastad.
En annan viktig faktor är kostnaden. Kajaksäten kan variera allt från 250-2500 för platser med alla klockor och visselpipor. Men gå inte för billigt eftersom de riktigt billiga kommer sannolikt att slitas ut och måste bytas ut snabbt. Om du är ny inom sporten behöver du förmodligen inte heller en avancerad sådan. En mellanvägssäte från 500-1000 kommer att göra susen.
Kajakspjuthål
En del av sit-on-top-kajaker som ofta missförstås av nybörjare är kajakens scupper hål. Dessa hål är inbyggda i botten av sittande kajaker. Det finns vanligtvis 6-8 självdränerande hål i botten av en sit-on-top fritids-, tur- eller fiskekajak.
Dessa hål ska förhindra att vatten samlas i kajakens cockpit. De hjälper också till att dränera vatten från sittbrunnen på en sittande kajak om din kajak skulle vända och fyllas med vatten.
Men ännu mer förvirrande är det faktum att många paddlare väljer att använda kajakspolar för att täta dessa hål och förhindra att vatten kommer upp genom spyghålet i skrovet. Vår artikel om kajaksprutor beskriver kajaksprutor och hur och när man använder kajakpluggar för att blockera dem.
Delar av en kajak – sammanfattning
Vid det här laget håller du på att bli expert på de större och några av de mindre delarna som finns på din kajak.
Från för till akter, babord till styrbord och allt däremellan, bör du ha en allmän uppfattning om vad du kommer att titta på när du utvärderar en potentiell ny kajak eller pratar med en kajakbutik om reparationer, underhåll och tillbehör till din kajak.